Kunstmaan-campagne haalt Belgenmop uit met Nederlanders

Een huis-aan-huismailing, die Kunstmaan maakte voor Toerisme Vlaanderen (afdeling Nederland in Den Haag), zorgde de afgelopen weken voor massale verrassing in Nederland. Meer dan 250.000 gezinnen ontvingen een envelopje in de bus, dat zogenaamd van ‘de buren’ kwam. Een vijftal foto’s met handgeschreven commentaar lieten de lezer tot het eind toe in de waan. Pas na de vijfde foto bleek dat het om een direct mail ging waarmee de nieuwe Vlaanderen Vakantieland-brochure besteld kon worden.

“Bij deze wat mooie vakantiefoto’s. Misschien vind je er wel leuke tips tussen! Hartelijke groet, de buren” zo staat op de envelop te lezen. De mailing werd via exclusieve huis-aan-huis-verspreiding bezorgd (dus niet geseald met andere huis-aan-huisreclame). De respons van ongeveer 0,5% (en nog groeiend) lag ruim twee keer hoger dan wat normaliter bij succesvolle huis-aan-huisacties wordt gerealiseerd.

Activering en branding

En respons is maar één aspect van de mailing. “Het gebeurt niet vaak dat mensen positief reageren op huis-aan-huisreclame. Nu werden we zelfs gebeld en gemaild door mensen, alleen om ons te zeggen dat ze het zo leuk vonden. Een Nederlands echtpaar maakte zelfs hun eigen versie van de mailing met hun 

foto’s uit Vlaanderen en stuurde die naar ons op!” zegt Dirk Mertens, directeur van Toerisme Vlaanderen in Den Haag. 
Dankzij het gegeven van ‘foto’s van de buren’ slaat Toerisme Vlaanderen twee vliegen in één klap: de mailing benadrukt dat Vlaanderen het meest dichtbije buitenland is en zet middels de foto’s meteen de Vlaamse troeven in de schijnwerpers. Mooie landschappen, ontspanning en zachte recreatie, pintjes, de duinen… het zijn deze beelden die mensen moeten overhalen om de Vlaanderen Vakantieland en eventueel nog thematische brochurepakketten aan te vragen.

Een geslaagde Belgenmop

Dirk Mertens, directeur Toerisme Vlaanderen & Brussel in Den Haag, was geen moment bang voor verwarring tussen buren. “Noem het maar een geslaagde Belgenmop“, zo verklaarde hij na de lancering aan een aantal Nederlandse journalisten.
De envelopjes-mailing is één van de tactieken die Kunstmaan inzet voor de promotie van de nieuwe brochures van Toerisme Vlaanderen en de Vlaamse regio’s, steden en badplaatsen. Kunstmaan werkt sinds vier jaar voor Toerisme Vlaanderen, afdeling Nederland. Het bureau is verantwoordelijk voor de gehele consumentencommunicatie, die bestaat uit een geïntegreerde campagne rondom de website www.toerismevlaanderen.nl