Kunstmaan en Flanders DC, da’s ROC…’n roll!

Begin 2016 bundelden Design Vlaanderen, Flanders Fashion Institute en Flanders District of Creativity (FDC) de krachten. Een jaar later zijn ook de expertises en sterktes van de drie organisaties samengesmolten. Dit resulteerde in één organisatie met één team, één programma en één naam, namelijk Flanders DC en vanaf vandaag ook één website: www.flandersdc.be.  Voor de realisatie hiervan heeft Flanders DC beroep gedaan op het communicatie-, design- en technologiebureau Kunstmaan. Het resultaat van deze samenwerking is een scherpe merkpositie, een consistente huisstijl en een gloednieuwe website.

Om het nieuwe merk vanaf het begin juist in de markt te positioneren, werkte Kunstmaan in diverse fasen. Vanuit interne werksessies, focusgroepen, kwantitatief onderzoek en een concurrentie-analyse evolueerde men naar een nieuw merkverhaal. Flanders DC werd gekozen tot overkoepelende merknaam van de drie entiteiten, ondersteund door een sterke baseline nl. Return on Creativity (ROC)!

In de tweede fase vertaalde Kunstmaan de strategische conclusies naar een nieuw logo en bijhorende stijlgids. De kern van de communicatie werd de fonkelnieuwe website www.flandersdc.be. Deze website heeft zowel een informatief doel (de ondernemersgids), een inspiratiedoel (het magazine) als een transactionele functie waarbij ze ondernemers willen verbinden met de juiste experten.

“Kunstmaan zorgde voor een huzarenstukje. Op iets meer dan vier maanden zijn we van de eerste interne sessie tot een volledig operationele nieuwe identiteit én website gekomen. Daarbij zijn we er samen in geslaagd om een uitstraling te creëren die zowel voor de modeontwerper als de game-developer werkt”, aldus Pascal Cools, Managing Director Flanders DC.

De nieuwe website onderstreept de kernboodschap van Flanders DC, zijnde “Return on Creativity”. Voor Flanders DC is en blijft de creatieve sector een toekomstig speerpunt voor onze economie. Ze is moeilijk vatbaar voor automatisering en bestand tegen de zuigkracht van de lage lonen. Daarom willen ze een vruchtbare biotoop zijn voor (aspirant) ondernemers en ondernemingen uit de creatieve sector die een duurzame “Return on Creativity” trachten te realiseren.

Vanaf heden is Flanders DC de koepelorganisatie in de markt als front office van het Agentschap voor Innoveren en Ondernemen voor de creatieve en culturele sector. Drie sectoren krijgen extra aandacht bij hun internationalisering: mode, design en gaming. Naast deze drie domeinen concentreren ze zich verder onder andere ook op audiovisuele industrie, architectuur, advertising, nieuwe media, muziek….

www.flandersdc.be