Kunstmaan en IKEA zetten reeks zeer geslaagde promotiecampagnes op

Heel wat consumenten hebben de afgelopen maanden hun kans gegrepen tijdens drie grootschalige acties bij IKEA. Kunstmaan stond in voor de campagnes van het Zweedse woonwarenhuis, waarbij de keukens en EXPEDIT boekenkasten centraal stonden. Alle verkoopsdoelstellingen werden ruimschoots overtroffen.

Voor EXPEDIT, de tijdloze boekenkast van IKEA, werd niet alleen werd de prijs blijvend verlaagd naar 59,95 euro: leden van IKEA FAMILY (het gratis loyalty-programma van IKEA) kregen bovendien hun tweede kast terugbetaald in een tegoedbon. De verkoop van EXPEDIT steeg in de actieperiode tot 593% van de normale verkoop.

Belangrijk in deze promotionele actie was de uitleg hoe het toch kan dat IKEA meubels aan dit soort prijzen kan aanbieden. Door de kasten te presenteren als een “Zweeds raadsel”, bood Kunstmaan een creatie die zowel de kast in promotie als de achterliggende filosofie van IKEA belichtte: kwaliteit en design aan zeer scherpe prijzen door slimme productie en logistiek. Een creatieve mediakeuze (placemats in een groot netwerk van Belgische restaurants, wrap around in de Metro) gekoppeld aan een golf promotionele advertenties in de dagbladen zorgde voor een stevige impact (mediaplanning: MediaEdge).

Onder de noemer “een vaatwasser voor één euro, da’s proper” bood IKEAbegin 2009 een vaatwasser t.w.v. 499 euro aan voor slechts 1 euro (bij aankoop van een IKEA keuken van minimaal 1.500 euro). De actie werd crossmediaal ondersteund (DM, bannering, in store) en leidde tot zoveel verkochte keukens dat de doelstellingen met 100% overtroffen werden.

Een tweede keukenactie liep tijdens de Batibouw-periode (24 februari tot 7 maart). Keukenkopers kregen ditmaal een flinke bonus cadeau aan extra keukenopties (in schijven van 150, 300 of 500 euro). Het concept ‘Keukens met saloncondities’ werd gedeclineerd tot een radiocampagne, direct mail, banners en in-store materiaal. Ook deze actie liep voortreffelijk met wederom een resultaat van twee keer de doelstellingen.