Kunstmaan tekent nieuw logo Bancontact

Nieuwe merknaam en -identiteit bevestigen leiderspositie
Bancontact in snel evoluerende betaalmarkt

Vandaag stelt Bancontact zijn nieuwe naam en logo voor. Kunstmaan bouwt als communicatiepartner van Bancontact al sinds 2011 mee aan de succesvolle merkidentiteit van het favoriete betaalmiddel van de Belgen. De nieuwe naam en het nieuwe logo zijn een logische stap in de snel evoluerende betaalmarkt.

De betaalmarkt is in volle beweging. Enerzijds is er de evolutie van de klassieke betaalkaart naar het nieuwe betalen (e-commerce, m-commerce, etalageshopping, enzovoort), anderzijds doen steeds nieuwe spelers hun intrede in het ecosysteem. Binnen de context van het elektronisch betalen bekleedt Bancontact een leiderspositie, die het bedrijf nu wil bevestigen met een eenduidige naam, logo en merkidentiteit.

Een nieuwe naam - Van Bancontact/Mister Cash naar Bancontact

Al meer dan 25 jaar zijn ‘Bancontact’ en ‘Mister Cash’ onlosmakelijk met elkaar verbonden. De samenwerking tussen beide betaalschema’s kwam eind jaren 80 tot stand en werd groot in het tijdperk van de bankkaart. Vandaag is Bancontact echter uitgegroeid tot een omnipresent betaalmerk dat de bankkaart ver overstijgt. Met Bancontact kan je betalen hoe, waar en wanneer je maar wil. Offline of online, altijd en overal, grote en kleine bedragen.

“Bancontact is het enige Belgische betaalmiddel dat je zowel kan gebruiken in fysieke winkels, op webshops als via apps”, zegt Kris De Ryck, CEO van Bancontact Company. “Handelaars kunnen deze verschillende betaalmethodes makkelijk integreren in één systeem. Deze ‘omni-channel’-aanpak is uniek in België.”

Bij die evolutie past ook een nieuwe naam: ‘Bancontact/Mister Cash’ wordt ‘Bancontact’. Helder en eenduidig, net zoals ‘het nieuwe betalen’ moet zijn.

En een nieuw logo...

Vandaag stelt Bancontact ook zijn nieuwe logo voor. Het nieuwe logo bestaat nog steeds uit de vertrouwde kleuren blauw en geel, maar is gestript tot de essentie. De herkenbaarheid van het logo blijft, aangezien zo'n 85% van de Belgen het logo herkent in de supermarkt.

Bob De Smedt, Strategic Director bij Kunstmaan: “Bancontact heeft een unieke merkbekendheid, zowel qua naam als qua logo. Uit een peiling van marktonderzoeksbureau iVox in augustus 2015 bleek dat de merknaam ‘Bancontact’ veel meer herkenning oproept dan de merknaam ‘Mister Cash’. Het merk Bancontact staat als een huis in België, dat konden we niet negeren. De herkenbaarheid van het logo bleek eveneens uitermate groot, en ook daar hebben we rekening mee gehouden. We hebben het merk Bancontact laten evolueren en laten loskomen van de klassieke betaalkaart, en het meer geschikt gemaakt voor de huidige en toekomstige betaalmarkt.”

Bancontact en Kunstmaan

Kunstmaan is sinds 2011 de marketing- en communicatiepartner van Bancontact. Als nauwe partner levert Kunstmaan advies en ondersteuning doorheen het volledige traject: positionering en merkstrategie, merkidentiteit, ontwikkeling van de huisstijl, campagnes, communicatie via alle kanalen inclusief website en mobile design, ...

Roeland Gielen, CEO van Kunstmaan: “Onze geïntegreerde aanpak - vanuit de business-objectieven van de klant het merk aanpakken en waarden definiëren, en vervolgens door middel van technologische innovatie en verbluffend design effectieve communicatie neerzetten die aansluit bij de waarden van de klant - helpt Bancontact de transitie te maken om het betaalmiddel van de toekomst te zijn en te blijven. Ze ondersteunt en faciliteert de evolutie van de betaalkaart naar online en mobiel, en nog veel verder.”