Kunstmaan & Agentschap Zorg en Gezondheid winnen Mixx-Award met Mazelencampagne

Donderdag 15 oktober kregen Kunstmaan en het Agentschap Zorg en Gezondheid op de MIXX-awards 2015 een bronzen MIXX-award (Marketing en Interactive Excellence) voor hun creatieve en succesvolle digitale mazelencampagne. De Mixx Awards worden elk jaar uit gedeeld aan de beste digitale campagnes. Kunstmaan deed voor de eerste keer mee en won meteen de bronzen award voor de beste campagne binnen de categorie non-profit . Na de Effie-award voor het online beleggingsplatform Bolero (samen met KBC Securities) is dit opnieuw een erkenning voor de uiteenlopende expertises van het communicatiebureau.

De jaarlijkse vaccinatieweek richtte zich dit jaar op de vaccinatie tegen mazelen bij jong volwassenen en volwassenen, in de ruime leeftijdscategorie van 20 – 45 jaar. Volwassenen kunnen immers erg ziek worden van mazelen en in bepaalde gevallen ernstige complicaties krijgen. De kans is groot dat de mensen uit de betreffende leeftijdsgroep tijdens hun jeugd geen vaccinatie of niet de noodzakelijke tweede inspuiting hebben gekregen.

Kunstmaan stemde de kanalen en boodschap af op de doelgroep. Via teasende pre-roll video’s op YouTube (de ‘vervelende’ reclamespots die je niet kan wegklikken), bannercampagnes die inspelen op ‘vervelende’ nieuwsfeiten en reacties op twitteraars, maakt de campagne duidelijk dat al die ‘vervelende’ feiten lang niet zo lastig zijn als het hebben van de mazelen. Zo stelt de campagne voor de doelgroep de zaken in perspectief en vraagt ze een vaccinatie te overwegen. De campagne wordt ondersteund door een campagnesite www.vaccinatieweek.be, waar de bezoeker via een interactieve video een voor hem/haar relevant antwoordenparcours doorloopt.

De campagne leverde heel wat impressies, clicks, views en enthousiaste Twitter reacties op. Resultaten die boven de verwachtingen scoorden en aantoonden dat de doelgroep geprikkeld werd door de boodschappen en meer over mazelenvaccinatie wilde weten.

Kunstmaan heeft in het verleden al vaker campagnes uitgewerkt voor de non-profit sector. In 2013 bundelden ze hun expertise voor de geslaagde campagne ‘Operatie Vaccinatie’ en in 2014 voor de Griepcampagne en de Kinkhoestcampagne met de slogan ‘Gust, 1 maand oud en al 4 maanden beschermd tegen kinkhoest’.