Elia, FOD Economie, FOD Binnenlandse Zaken – Crisiscentrum en Kunstmaan: OFF & we blijven ON

Kunstmaan ontwikkelde voor Elia, de FOD Economie en FOD Binnenlandse Zaken – Crisiscentrum de OFF ON campagne - een nationale sensibiliseringscampagne rond de dreigende elektriciteitsschaarste in België deze winter.

In de OFF ON campagne zet Kunstmaan maximaal in op één positieve boodschap: door samen meer ‘OFF’ te zetten, blijven we langer ‘ON’ – als iedereen deze winter minder elektriciteit verbruikt, verminderen we samen het risico op een stroomonderbreking.

Als ruggengraat van de campagne ontwikkelde Kunstmaan de website www.OffOn.be die op een positieve manier oproept om met tal van concrete tips, informatie en kant-en-klaar materiaal aan de slag te gaan, zelf een elektriciteitsbesparende campagne op te zetten én te tonen dat je meedoet: via social media, een blog, maar ook stickers, affiches en deurhangers. Want participatie is cruciaal in deze campagne: of je nu in een afschakelbare zone woont of niet, elke inspanning telt. Op die manier maakt de campagne iedereen ervan bewust dat het echt de kleine beetjes samen zijn die ervoor kunnen zorgen dat een stroomonderbreking vermeden kan worden.

Als onderdeel van de campagne ontwikkelde Kunstmaan ook de Elia 4cast App, de Stroomindicator die doorlopend de actuele stroomtoestand in België weergeeft en kan voorspellen tot 7 dagen op voorhand. De Stroomindicator werd sinds de start van de campagne al een vast onderdeel van de weerberichten op VRT, VTM, RTL en RTBF en stond in de eerste week na zijn lancering op 1 in de iTunes Store.

De campagne werd onder grote persbelangstelling gelanceerd door Minister Marghem, Federale Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling, samen met de regionale ministers van energie. Ook op social media kende de campagne een vliegende start: in 48 uur kreeg OffOn.be meer dan 110.000 bezoekers, 6.000 likes op Facebook en meer dan 750 volgers op Twitter.