Succesvolle kust-promowedstrijd door Kunstmaan en De Standaard

Na een openbare aanbesteding selecteerde Westtoer, het autonoom provinciebedrijf ondermeer belast met de promotie van de Kust, Kunstmaan voor de wintercampagne 2009. De visibiliteitscampagne slaagde erin om in twee weken tijd bijna 22.000 bezoekers aan de campagnesite en 15.000 opt-in e-mailadressen te genereren.

De doelstelling van Westtoer: de Vlaamse Kust positioneren en promoten als de ideale bestemming om uit te waaien en culinair te genieten in de winter. Kunstmaan werkte een exclusieve samenwerking met De Standaard (print en online) uit. Insteek: een eenvoudige wedstrijd waarbij de deelnemers zelf hun prijs mochten kiezen, namelijk in welke de badplaats, in welke logiesvorm en met welke culinaire invulling zij hun weekend voor 4 personen wilden doorbrengen. De campagne draaide rond eenbeetjekust.be, waar deelnemers een soort digitale toer vonden om alle badplaatsen aan de Kust te verkennen. 
Deze opzet werd duidelijk gesmaakt: de website eenbeetjekust.be trok tussen 4 en 20 december zo’n 22.000 bezoekers die meer dan 155.000 pagina’s bekeken. Aan de wedstrijd deden uiteindelijk ruim 17.000 mensen mee en het leverde Westtoer meer dan 15.000 opt-in e-mailadressen op. De wedstrijd werd ook aan 12.000 vrienden doorgestuurd. 

Naast deelnemers en adressen was vooral de visibiliteit belangrijk. De campagne bestond uit bannering op De Standaard online, 4 dagen een 1/3p printadvertentie in De Standaard, en e-mailings naar De Standaard databases. De homepagebanner op De Standaard haalde een zeer mooie 0,33% CTR. Daarnaast ging een dedicated nieuwsbrief naar alle contacten van Westtoer (openingsrate 39%). Er volgt nog een sfeer- en fotoverslag van de wedstrijd in De Standaard Magazine in februari.