Bolero: Machtig Makkelijk

Zelf online beleggen? Machtig Makkelijk.

Bolero is sinds 1998 het online beleggingsplatform van KBC Securities, het beurshuis van KBC. In 2013 werd beslist om het platform 'from scratch' opnieuw uit te vinden en de nieuwe standaard te worden voor online beleggers. Wat meteen ook de perfecte gelegenheid was om het merk opnieuw te lanceren. 

Machtig Makkelijk

In één woord hadden we het niet kunnen samenvatten. In twee lukte het perfect: Machtig Makkelijk. Gebruiksgemak en intuitïviteit voor elke type belegger en daarnaast uitgebreide mogelijkheden voor meer ervaren beleggers, zonder dat dit beginners zou afschrikken. Dat is de spreidstand die de technologie nu moeiteloos moet aankunnen. Het nieuwe platform kreeg intern de codenaam 3.0 en benadrukte zo meteen de ambitie om grensverleggend te zijn. En dat is het ook geworden, dankzij de unieke samenwerking van programmeurs, designers, beurs- en communicatie-experts, product- en contentontwikkelaars. 

Even terug naar communicatie. Online bankieren, online verzekeren, online shoppen… het is allemaal goed ingeburgerd. Maar de brave huisvader zit wel nog steeds met zijn beleggingen bij zijn grootbank. Bizar, want dat is véél duurder. Maar is dat echt het probleem? De concurrenten roepen al jaren dat ze goedkoper zijn dan die grootbank. Of zitten die vaders met twijfels? Is het wel betrouwbaar, ga ik dat wel kunnen, is het niet te ingewikkeld? 

Vandaar: Bolero.be. Machtig Makkelijk. Voor elke belegger… met de beursexpertise van KBC

Machtige campagne

Teasing
Echt Machtig

Méér rendement

Nu nog dat extra duwtje

Imago in de markt gezet, vaders bijna overtuigd... Nu nog dat extra duwtje: zet uw aandelen over naar Bolero en krijg direct 2% extra, in cash!

 

2% extra

De nieuwe standaard

Over gebruikservaring

Voor de webapplicatie werd een oplossing uitgewerkt om een interactieve en gebruiksvriendelijke ervaring te bieden en de gebruiker, door middel van standaard webtechnologieën, een echt applicatiegevoel te geven. Het was vanzelfsprekend dat de applicatie zowel op desktop computers en laptops, als op mobiele toestellen en tablets een perfecte gebruikservaring zou bieden. De webapplicatie werd dan ook volledig `responsive` opgezet. De app biedt vandaag aan alle gebruikers, op alle platformen en toestellen, de toegang tot het volledige platform. Ook op platformen waarvoor geen native applicatie ontwikkeld werd.

Over technologie

Van bij het begin fungeerde Kunstmaan als architect van 'Bolero 3.0'. Op technisch vlak resulteerde dit in een meerlagige applicatiearchitectuur waarbij gekozen werd om de veelheid aan dataproviders te aggregeren en te ontsluiten via één webservices-laag. Deze voorziet de toegang tot live beursdata, content management en de backend systemen van KBC Securities voor zowel de webapplicatie als de mobiele toepassingen.

 

Over de samenwerking

Het platform is niet alleen inzake digitale innovatie een sterk voorbeeld, maar ook wat betreft projectverloop. Begin 2013 startten de teams van KBC Securities IT, Bolero, iCapps en Kunstmaan aan dit project. Beleggingsexperten, communicatie-experten, digitale strategen, concept- en productontwikkelaars, developers en designers werkten samen volgens de agile-methodiek (scrum) die toeliet dat een groot en verscheiden team gefocust aan de ontwikkeling van het platform kon werken en daarbij heel kort op de bal kon spelen.

Over digitale innovatie

Dit is niet ons proefstuk op vlak van digitale innovatie. Ons team van experten in digitale strategie, digitaal design, development… is onder leiding van technology director Roderik van der Veer voortdurend op zoek naar de nieuwste oplossingen en toepassingen. Een voornbeeld: Kunstmaan stelde reeds in 2012 het Kunstmaan Bundles CMS als open-source project ter beschikking binnen de Symfony-community. Deze bundles worden vandaag wereldwijd opgepikt en gebruikt omwille van hun kracht én groot gebruiksgemak. Kunstmaan was met de bundles trouwens gastspreker op de wereldwijde Symfony-conferentie in Madrid (najaar 2014).

 

Bolero 3.0 was een project waarbij Kunstmaan samen met Bolero zowel het agile samenwerken als de technische mogelijkheden tot het uiterste en zelfs net iets verder geduwd heeft. Een dergelijk project biedt Kunstmaan de kans om een significante bijdrage te leveren, zowel aan de klant als aan de internetontwikkeling in het algemeen. Het Bolero 3.0 platform zal in de komende jaren als voorbeeld gelden voor large scale webontwikkeling in standaard webtechnologieën en agile project management methodologieën.

Roderik van der Veer Technology Director

Over content gesproken

Content is King! Zowel voor ons als voor de mensen van Bolero. En content is er genoeg, heel straffe content, want dat behoort tot hun core business. Van 2 beursupdates per dag over videotutorials, geanimeerde speedcasts… bolero.be is een website geworden boordevol content om beleggers alle informatie in handen te geven om succesvol te beleggen.

De wereld is niet alleen digitaal

Bolero is een online beleggingsplatform, dus gebeurt het overgrote deel van onze communicatie en interacties digitaal. Maar we komen ook uit ons kot. Duizenden beleggers komen naar de seminaries, de bedrijfsbezoeken, de opleidingen waar de mensen achter Bolero ook life aanwezig zijn. En waar we ook heel fier op zijn: INDX, een prachtig tijdschrift voor onze beleggers.

 


Bolero brengt investeerders en ondernemers samen

Crowdfunding is elders in de wereld ver voorbij het stadium van de hype! Zo werd in 2013 al meer dan 5 miljard dollar opgehaald via deze vorm van financiering. Maar in België staat het echter nog in zijn kinderschoenen. Bolero is ervan overtuigd hier een belangrijke rol in te kunnen spelen. Als geen ander kan Bolero de link maken tussen investeerders en ondernemers.

Kunstmaan staat in voor de volledige ontwikkeling van het Bolero Crowdfunding platform. Van websiteconcept tot usability, vormgeving en technische development over alle bijbehorende communicatie en campagnes.


Dit is Kunstmaan

Hoeveel keer hebben we al niet gehoord: "Waarom zou ik voor Kunstmaan kiezen?" en "Wat maakt Kunstmaan anders dan de anderen?" Wel, wat we voor Bolero doen en gedaan hebben is hierop het antwoord. Communicatie en technologie worden één. En vooral we werken voor en met mensen. Een evolutie die van bij ons ontstaan in '98 is ingezet en waarin we blijven investeren. Technologie, business, sales, marketing... ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wij geloven erin dat ze beter niet opgesplitst worden. Maar dat houdt ook een 'nieuwe' samenwerking in. Zonder holle woorden maar als één hecht team.

Evenwaardig en in vertrouwen. En heilig overtuigd zijn van 'én, én, én, én'. Wij geloven in brede campagnes, wij geloven in een sterk merk, wij geloven in social media, wij geloven in een 'boekske', wij geloven in e-mailmarketing... als het maar doordacht is en past in een allesomvattende en altijd evoluerende strategie. Met ruimte om te testen, te optimaliseren, andere dingen te proberen. Zo willen wij samen met onze klanten groeien. En dat is toch goed aan het lukken, niet Bolero? 

Wim Vanhaeren
Wim Vanhaeren
Partner / Creatief directeur
+32 16 300 780